zaterdag 22 maart 2014

Glas in lood koekjes


Glas in lood koekjes vond ik er altijd al super leuk uitzien dus ik ging de uitdaging aan om ze ook zelf te proberen. En hier zie het resultaat. Voor deze koekjes gebruikte ik een recept van carolabaktzoethoudertjes.nl en gebruikte omdat ik geen zuurtjes kon vinden napoleonballen wat eigenlijk net zo goed werkte. Wil je ze ook bakken? Grijp je kans!

Recept:
Van het deeg voor de koekjes kon ik wel drie bakplaten vol maken.
Ingrediënten:
  • 200 gram boter op kamertemperatuur
  • 200 gram suiker
  • 400 gram gezeefde bloem (niet zelfrijzend)
  • 1 ei
  • eventueel wat (natuurlijk) vanille extract
  • snufje zout

Mix de boter en de suiker in ongeveer 5-7 minuten met de mixer tot het zacht en romig is. Je kunt het eventueel ook kneden met je handen.
Mix het ei door de mix.
Nu kan de bloem toegevoegd worden bij het deeg. Mix het met een lage snelheid en voer het kort iets op. Schraap zonodig de zijkanten los en voeg het opnieuw tot het deeg.
Als de bloem goed in het deeg is opgenomen, kun je het deeg bewaren in een kom bedekt met een stuk plastic. Bewaar het deeg enkele uren tot zelfs een hele nacht in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Steek de koekjes uit en maak er gaatjes in. Laat ze nog even goed koud worden in de koelkast. Dat duurt al gauw 15-30 minuten. Verkruimel ondertussen de napoleonballen (ik verkruimelde ze met de knoflookpers), gebruik verschillende kleurtjes. Als de koekjes goed koud de oven in gaan, zullen ze niet van vorm veranderen. Doe de koekjes eerst zonder de verkruimelde napoleonballen 4 min in de oven. Dan strooi je de verkruimelde napoleonballen (niet het poeder maar de harde stukjes) in de gaatjes en laat je hem nog 4-6 min bakken. Veel plezier!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten